Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/quellegeixes/old/app/webroot/forum/Sources/Load.php(183) : runtime-created function on line 3
Alta o baixa Literatura? - Fòrum Boli - Què Llegeixes?

Fòrum

PER PARTICIPAR EN EL FÒRUM, PRIMER T'HAS D'IDENTIFICAR O REGISTRAR-T'HI

Autor Tema: Alta o baixa Literatura?  (Llegit 927 cops) rss

Gata blanca

• Juvenil
  • Destre
  • Missatges: 682
    • Veure Perfil
Alta o baixa Literatura?
« el: 06 de Agost de 2014, 08:59:56 »
Bon dia, resulta que després d'una discusio amb la meva mare, m'he decidit a demanar opinió dels quellegistes...
Qué en penseu, existeixen l'Alta i la Baixa Literatura? Com es diferencia quina és quina? Significa que una és millor que l'altra?

Tot s'ha acabat, la ida ja no tè molt sentit, però segueiz allà, el món encara es dreça... a l'altra banda de les reixes.
Però, una veu comença a omplir el buit... una veu atrvés d'un forat a la paret. Les dos cel·les juntes, dos dolors similars... una nova esperança dóna la benvinguda.

Rigoletta

• Moderadorb
  • Gat vell
  • Missatges: 1389
    • MSN Messenger - h_gise@hotmail.com
    • Veure Perfil
    • Correu
Re:Alta o baixa Literatura?
« Respondre #1 el: 06 de Agost de 2014, 20:11:08 »
Uauuuuuuu Gata Blanca, quin tema més interessant!! En podem fer un molt bon i polèmic debat! ;)

Tots, com lectors que som, al llarg dels anys que portem llegint, hem trobat petites i grans joies, llibres que ens han semblat espectaculars, d'altres macos, d'altres divertits, àgils i fàcils de llegir, d'altres més complicats d'entendre, però que ens han fet pensar i d'altres que, mirem per on ho mirem, no ens gan agradat gens ni mica. Ja m'enteneu, oi?  ::) ::)

Sota el meu parer, crec que cal separar dues coses molt bé: una cosa és que ens hagi agradat més o menys i l'altre és que la qualitat de la narració sigui bona o dolenta. Crec que és en aquest  punt on podem dir que hi ha "alta" i "baixa" literatura o també "bona" i "dolenta" literatura.

Jo sí crec que n'hi ha dels dos tipus, però de moment no us dic com les defineixo jo, vull saber les vostres opinions abans! ;) ;)

Afegeixo unes quantes preguntes per poder fer-ne un debat, d'acord?
- Creieu que hi ha llibres que CAL llegir? Si realment CAL llegir-los potser vol dir que són bons? I si no cal llegir-los, serà que són dolents?
- Què diferencia un llibre "clàssic" d'un llibre que està de moda? Creieu que un llibre que està de moda pot esdevenir un clàssic? I què és el que fa que es converteixi en un clàssic?
- La feina ben feta, en tots els sentits de la nostra vida, ens aporta coses bones. En quin sentit ho podem aplicar a la literatura?
- Creieu que la literatura és només saber escriure, ordenar les frases i construir un discurs entendor? Què en penseu de l'originalitat i la inspiració?

I ja paro, que de preguntes en tinc un bon munt! Però anem a pams! ;)

Volem saber les vostres opinions! Obrim el debat!!! :D :D :D
Nodreix l'amor de pensaments i absència,
i així traurà meravellosa flor.

Joan Maragall

Hurricane

• Juvenil
  • Novell
  • *
  • Missatges: 81
  • No perdis el que estimes, pots no trobar-ho mai
    • Veure Perfil
« Respondre #2 el: 13 de Agost de 2014, 18:59:29 »
Molt bon tema Gata Blanca!!  ;)

Aquesta és una pregunta molt difícil. Realment existeix la literatura Alta i la literatura Baixa?  ???

Jo crec que no hi ha una literatura que sigui Baixa ni una que sigui Alta. Si a tu t'agrada la pots considerar Alta, si no, Baixa. Depèn dels ulls amb que miris el conte o el teu humor.  :)

La meva mare, de vegades, em pregunta perquè no llegeixo Matar un rossinyol, diu que és un clàssic i que és molt maco. Però jo no m'interesso gaire, la veritat.  ;D Tot depèn de com siguis tu i de quina manera estàs o vols mirar el llibre.  ;)

A mi, per exemple, m'agraden els llibres d'aventura, de misteri, llibres on hi ha una gota d'amor, de lluita. Jo, aquests llibres els considero d'Alta literatura.  :) JO. Pot ser que alguna persona també li agradi el mateix que jo, i que també pensi el mateix que jo. Però el més probable és que a les altres persones els agradi un altre tipus de literatura.

Pot ser que a una persona que li agraden els llibres de ciència-ficció cregui que aquella és la literatura Alta i la que m'agrada a mi la literatura Baixa. Pot ser.

Jo crec que la literatura, si és Baixa o Alta, ho decideixes tu. I només tu.  Perquè a cadascú li agrada una cosa diferent i ningú no pot canviar això.

Hur  8)
Canvia les teves fulles però mai perdis les teves arrels.
Cambia d'opinió pero no perdis els teus principis

clarinetta

• Juvenil
  • Gat vell
  • Missatges: 3205
    • MSN Messenger - mgmarineta@hotmail.es
    • Google+
    • Veure Perfil
« Respondre #3 el: 17 de Agost de 2014, 17:06:29 »
Uauuu! Quin tema més interessant!
Jo crec els llibres no només es podem dividir entre "bons i dolents". Hi ha llibres que, tot i ser de literatura baixa, és a dir, que no són imprescindibles, no vol dir que siguin dolents, simplement, són llibres que no val la pena de llegir o que com a molt, estan bé per passar l'estona.
Un clàssic, segons el meu parer, és un llibre que MAI passarà de moda, com per exemple: L'illa del tresor, Robinson Crusoe, El Quixots...tots aquests llibres i molts més són universals. Crec que perquè un llibre que està de moda esdevingui classic han de passar mooolt anys i moltes publicacions.

Penso que llegir llibres de literatura baixa, et serveix per adornar-te com de bons són alguns llibres. ::) :D
"I recordo quan, mirant estrelles al port; pensàvem que podia ser, que algú a l'altre costat del món les estigués mirant també."

Gata blanca

• Juvenil
  • Destre
  • Missatges: 682
    • Veure Perfil
« Respondre #4 el: 18 de Agost de 2014, 09:48:05 »
Jo considero que més que implicar que un llibre és millor que un altre, implica dos estils diferents, ni millor ni pitjor. Generalment, la "Baixa" jo la descriuria com un estil més fàcil de llegir, més lleuger, que té com a objectiu entretenir (encara que molts llibres que només volen o pretenen fer-nos passar bé una estona aconsegueixin fer-nos pensar).
Els classic, són llibres que s'adapten a totes les époques, llibres que encara que dintre de mil anys es llegeixin, seguirán significant el mateix pel lector, un exemple són les diferents obres de Shakespeare, que parlen de sentiments... coses que encara que arribi la fi del món, seguiràn sent llibres als que el temps no els afecta. En canvi, un llibre de moda pot passar el temps i convertir-se en clássic, o deixar de tenir significat.

Se m'ha acudit una altra cosa que podria incloure's en aquest tema, la definicio d'alta literatura pot evolucionar en el temps (nous estils, noves formes de veure la literatura, un canvi constant) o sempre tindrà la mateixa definició?
« Darrera modificació: 18 de Agost de 2014, 09:49:59 per Gata blanca »
Tot s'ha acabat, la ida ja no tè molt sentit, però segueiz allà, el món encara es dreça... a l'altra banda de les reixes.
Però, una veu comença a omplir el buit... una veu atrvés d'un forat a la paret. Les dos cel·les juntes, dos dolors similars... una nova esperança dóna la benvinguda.

Rigoletta

• Moderadorb
  • Gat vell
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #5 el: 29 de Setembre de 2014, 11:27:18 »
Se m'ha acudit una altra cosa que podria incloure's en aquest tema, la definicio d'alta literatura pot evolucionar en el temps (nous estils, noves formes de veure la literatura, un canvi constant) o sempre tindrà la mateixa definició?

Gran aportació, Gata Blanca!!!

Una vegada vaig anar a una conferència on es parlava dels clàssics de la literatura grega i recordo perfectament que el ponent va fer aquesta mateixa reflexió: ara estem parlant de la Odissea i la Ilíada com uns grans clàssics de la literatura, qui ens diu que dins de 8.000 anys no es parlarà d'El senyor dels anells, Harry Potter o les grans sagues que agraden tant?

I aquí es on van entrar altres temes al debat: qualitat de la narració, temes que tracten, màrqueting, etc.

Estic completament d'acord que el llistat de clàssics creixerà i la definició s'ampliarà! ;)

Joan Maragall

Rigoletta

• Moderadorb
  • Gat vell
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #6 el: 10 de Octubre de 2014, 08:23:09 »
Avui celebrem els aniversaris de naixement de Mercè Rodoreda (106 anys) i Joan Maragall (154 anys).

Veure que haguessin fet taaants anys, m'ha dut a pensar que potser estem davant d'uns clàssics! Qui sap! El temps ho dirà! Si veieu que els vostres fills i néts els segueixen llegint... ;)

Joan Maragall

Alice The Otaku

• Juvenil
  • Novell
  • *
  • Missatges: 63
  • -La mort és el preu de la vida-
    • Veure Perfil
« Respondre #7 el: 11 de Octubre de 2014, 16:34:00 »
En la meva opinió no hi ha alta i baixa literatura. Hi poden haver llibres que no t'agradin, però no hi ha alta i baixa literatura. Un exemple:
Fa unes setmanes, un Quellegista(no penso mencionar el seu nom), va opinar en el tema "Els mangues que més t'agraden", dient que el manga era basura. Jo li vaig respondre dient que fés el favor de corregir les seves idees equivocades. és un clar exemple de que per alguns el manga pot ser un dels millors gèneres de còmic i literatura, però per altres pot ser una cosa vulgar.
Cal respectar les diferents opinions.
Passat per aquí! Necessitem colaboradors!(Envia-ho per MP):
http://boli.quellegeixes.cat/forum/index.php?topic=12220.msg257038#new

No cliqueu si no el voleu saber...
(\__/)
(='.'=)
(*)_(*) Aquest es el conillet de QL. Fes-lo famós!!

Rigoletta

• Moderadorb
  • Gat vell
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #8 el: 03 de Novembre de 2014, 20:52:25 »
He trobat un article molt interessant pel debat!

Què us sembla? Què n'opineu?

Joan Maragall

aaron55

• Juvenil
  • Gat vell
  • Missatges: 2265
  • Quis custodiet ipsos custodes?
    • MSN Messenger - aaron55rg@hotmail.com
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #9 el: 03 de Novembre de 2014, 21:48:24 »
Jo esstic més d'acord amb el pensamente de  Neil Gaiman, no es pot començar llegint directament un llibre intens o un clàssic, i tots els llibres aporten coses ja que cada escriptor buida part del seu coneixement i la seva savisa en un llibre i això és un gran tresor, però es veritat que en alguns casos, com en la saga de Crepuscle això no passa i el llibre es pur entreteniment i fantasia, no en pots treure gairebé res ni hi ha cap personatge que tingui uns valors exemplars però tot i així aquest tipus de llibres també són dignes de ser-ho considerats. Per exemple jo m'he llegit la saga de Crepuscle i em va agradar però no es pot comparar ni de lluny amb El nom del vent i El temor d'un home savi, dos entregues d'una trilogía molt més treballades i amb conceptes que et fan pensar i plantejarte moltes coses a més a més de gaudir d'una increïble història. Però tot i així ambdos exemples els considero llibres.

També crec que s'ha de tenir en compte que al principi, els contes tenien finalitats didàctiques i una moral al derrere molt marcada, per tant la finalitat era transmetre un coneixement, la forma de transmetre'l no era tant important. Però això ha anat evolucionant i ara trobem dos tipus de llibres, els que gairebé només entretenen i els que transmeten i entretenen.

Aquesta es la meva opinió, molt bon article i molt ben trobat Rigoletta ;)
Apren a veure el que estás mirant.

-Oromis Elda, (Eragon).

Mixa

• Juvenil
  • Gat vell
  • Missatges: 2997
  • The lovely day
    • Veure Perfil
« Respondre #10 el: 06 de Novembre de 2014, 14:02:56 »
Les pautes de l’Alta literatura sempre han estat marcades pels crítics, però per a mi, els bons llibres són com la bona cuina a la pel·lícula Ratatouille de Disney... Aquells que et fan sentir, recordar, emocionar-te...

Però com que una imatge val més que mil paraules AQUÍ us deixo una escena de la peli que ho descriu a la perfecció. ;)

Mx

P.D. Genials contestacions i un article interessant. Moltes gràcies a tots per aquests debats fantàstics! :D
« Darrera modificació: 06 de Novembre de 2014, 14:07:05 per Mixa »
En el llibre petit hi ha la bona sentència

PER PARTICIPAR EN EL FÒRUM, PRIMER T'HAS D'IDENTIFICAR O REGISTRAR-T'HI

Iniciativa de:
Institució de les Lletres Catalanes
Col·labora:
Vilaweb Tv3 Catalunya Radio
Generalitat de Catalunya 100% lectors

Pla Nacional de Lectura 2012-2016

© 2017 Generalitat de Catalunya, tots els drets reservats.

Segueix-nos a:
Facebook Twitter Flickr